Aktiviti 1 : Kaji latar belakang Pengasas Pengkomputeran

Posted by Emi Suzira binti Zainuddin Monday, January 11, 2010


a) Bill Gates (Pengasas Microsoft)

William Henry Gates III atau lebih dikenali sebagai Bill Gates dilahirkan pada pada 28 Oktober 1955,merupakan seorang ahli perniagaan Amerika Syarikat dan juga pengasas Microsoft Corporation (bersama Paul Allen). Beliau juga adalah pengerusi, bekas Ketua Perisian Arkitek dan bekas Ketua Pegawai Eksekutif untuk Microsoft Corporation , syarikat perisian terbesar di dunia. Beliau merupakan seorang ahli perniagaan yang amat terkenal dalam revolusi komputer peribadi.

Kehidupan di zaman remaja

William Henry Gates III atau Bill Gates dilahirkan di Seattle’s Swedish Hospital di Seattle, Washington pada 28 Oktober 1955, sejurus selepas 9.00 malam. Bill Gates diberi nama timangan “Trey”, oleh neneknya merujuk kepada pemain kad ke-3 dan juga anak lelaki ke-3 dalam salasilah nama Gates (Berdasarkan III dalam nama akhirnya).

Salasilah Nama Gates

  • Moyang - William Henry Gates
  • Datuk - William Henry Gates II
  • Bapa - William Henry Gates Jr
  • Beliau - William Henry Gates III

Beliau adalah anak kedua kepada William Henry Gates Junior, seorang peguam ternama, dan Mary Maxwell, bekas guru sekolah. Mary Maxwell merupakan wanita pertama yang memegang jawatan Presiden di United Way, juga bekas ahli lembaga pengarah First Interstate Bank dan juga ahli kehormat University of Washington . Mary berhenti mengajar apabila mendirikan rumahtangga dan aktif dalam kerja-kerja amal. Beliau meninggal dunia pada 1994. Ibu bapa Bill Gates berkahwin pada tahun 1951, dan mempunyai 3 anak, yang pertama ialah Kristi, diikuti dengan Bill Gates dan anak bongsu, Libby, 9 tahun muda darinya.

Beberapa sumber luar mengatakan ibunya menyimpan unit amanah yang bernilai berjuta dollar Amerika untuk Bill Gates yang menyumbang kepada harta kekayaannya tetapi kenyataan itu dinafikan menerusi wawancara pada tahun 1994 dan juga menerusi buku yang ditulisnya “The Road Ahead”.

Bill Gates merupakan pelajar cemerlang ketika di sekolah rendah terutama dalam mata pelajaran matematik dan sains. Pada umur 13 tahun, Bill Gates dihantar belajar ke Lakeside School For Boys, sekolah yang paling unggul di Seattle, di mana yuran tahunannya ialah USD$5000 berbanding dengan Universiti Harvard sebanyak USD$1,760. Ketika di dalam gred 8, Kelab Ibu sekolah tersebut membuat kutipan jualan untuk membeli terminal teletaip ASR-33 dan juga beberapa blok masa menggunakan komputer dari Syarikat General Electric Computer(GE). Bill Gates menunjukkan minat yang amat tinggi dalam pengaturcaraan GE menggunakan BASIC dan diberi kelonggaran tidak menghadiri kelas matematik untuk minatnya itu. Selepas sumber kewangan dari Kelab Ibu mula habis disebabkan pembayaran untuk kegunaan masa komputer, Bill Gates dan beberapa pelajar lain terpaksa mencari cara lain. Mereka berjaya mendapat kebenaran dari sebuah syarikat, Computer Center Corporation (CCC) untuk menggunakan komputer mereka, DEC PDP minicomputers secara percuma dengan membantu syarikat tersebut mencari pepijat (bugs) untuk perisian mereka. Pada suatu musim panas, para pelajar termasuk Bill Gates tertangkap apabila syarikat CCC mendapati mereka menyalahgunakan keistimewaan mereka dengan mengeksploitasikan pepijat supaya mereka boleh menggunakan komputer untuk lebih lama. Sebagai hukuman, para pelajar Lakeside School diharamkan memasuki makmal komputer pada cuti musim panas.

Setelah habis tempoh hukuman, Bill Gates dan 3 rakannya Paul Allen, Ric Weiland, and Kent Evans ditawarkan peluang sekali lagi oleh CCC untuk mencari pepijat di dalam aplikasi syarikat tersebut dan sebagai ganti, mereka boleh menggunakan komputer di situ secara percuma.

Bill Gates tidak menggunakan teletaip pada kali ini, tetapi mula mempelajari kod punca (source code) dari pelbagai program yang digunakan oleh sistem tersebut. Beliau bukan saja mempelajari BASIC, tetapi juga mempelajari FORTRAN, LISP dan bahasa mesin (machine language).

Mereka membantu CCC sehingga syarikat itu ditutup pada tahun 1970. Pada tahun berikutnya, Syarikat Information Sciences Inc menawarkan pelajar-pelajar dari Lakeside School untuk menulis program pembayaran (payroll) menggunakan COBOL. Mereka bukan sahaja ditawarkan dengan peluang menggunakan komputer secara percuma malah akan dibayar upah royalti.

Pada usia 14 tahun, Bill Gates memulakan syarikat usahasama bersama Paul Allen dan Paul Gilbert yang dipanggil Traf-O-Data. Mereka membina pengira trafik yang menyimpan data di dalam pita yang ditekan (Punched Tape). Ia merupakan sebuah komputer kecil yang digunakan untuk mengawal trafik lalu lintas dan mempunyai perisian untuk memproses data. Mereka mendapat keuntungan bersih USD$20,000 pada tahun yang pertama. Walau bagaimanapun apabila umur Bill Gates diketahui, syarikat mereka kehilangan hampir kebanyakan peluang perniagaan. Traf-O-Data adalah syarikat pertama Bill Gates.

Bill Gates, menurut sumber akhbar mendapat markah 1590 untuk SAT (Kelayakan unutk memasuki universiti di Amerika Syarikat) dan memohon untuk memasuki Universiti Harvard pada musim luruh 1973 dalam bidang undang-undang. Ketika belajar di universiti tersebut, beliau berkenalan dengan Steve Ballmer yang kini memegang jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif, Microsoft Corporation.

Microsoft Corporation

elepas membaca majalah Popular Electronics, keluaran Januari 1995 yang memperkenalkan Altair 8800, Bill Gates menghubungi MITS (Micro Instrumentation and Telemetry Systems), syarikat yang mencipta mikro komputer tersebut. Walaupun pada ketika ini beliau masih belum memulakan sebarang penulisan kod untuk Altair 8800, beliau memberitahu president syarikat MITS bahawa kerja-kerja membina pengantaraan BASIC sedang dibuat oleh rakan - rakan kongsinya. Bill Gates dan Paul Allen masih tidak dapat memulakan penulisan kod punca kerana mereka masih belum mempunyai Altair, tujuan beliau menelefon hanyalah untuk mendapat perhatian dari pihak MITS.

Presiden syarikat MITS bersetuju untuk bertemu Bill Gates dan Paul Allen untuk memberi demonstrasi. Dalam beberapa minggu, Bill Gates dan Paul Allen berjaya membina padanan (emulator) untuk Altair yang menggunakan minikomputer dan pengantaraan BASIC. Bill Gates dan Paul Allen kemudiannya berjaya mendapat kontrak mengedarkan pengantaraan tersebut yang digelar Altair BASIC selepas kejayaan mereka di dalam demonstrasi yang dibuat di pejabat MITS di Albuquerque.

Bill Gates kemudiannya menubuhkan syarikat, Micro-Soft, bersama Paul Allen dan mengambil cuti belajar dari Harvard untuk memulakan perniagaan barunya.

Microsoft BASIC menjadi perisian yang popular kepada ramai pengemar komputer dan sumber kodnya disalin dan diedar secara meluas kepada komuniti – komuniti peminat komputer. Pada Februari 1976, Gates menulis surat terbuka kepada pengemar (Open Letter to Hobbyists) di dalam risalah MITS, yang menjelaskan bahawa MITS tidak boleh meneruskan pengeluaran, mengedar dan mengekalkan perisian yang berkualiti tinggi tanpa bayaran. Penjelasan itu tidak diendahkan oleh oleh ramai pengemar komputer tetapi Bill Gates tetap dengan pendiriannya bahawa pembina perisian berhak mendapat bayaran di atas kerjanya.

Microsoft memutuskan kerjasamanya dengan MITS pada penghujung 1976 dan meneruskan pembinaan bahasa pengatucaraan perisian (programming language software) untuk pelbagai sistem.

Menurut Bill Gates, pekerja - perkarja awal di Microsoft biasanya membuat lebih dari satu kerja pada awal penubuhannya, seperti contoh, sesiapa yang menjawab telefon yang meminta barang dihantar, adalah orang yang harus membungkus barang dan menghantarnya. Bill Gates mempunyai tanggungjawab yang besar dalam syarikatnya tetapi tetap membantu di dalam penulisan kod. Dalam 5 tahun yang pertama penubuhan Microsoft, beliau sendiri akan memeriksa setiap satu baris kod sumber dan juga membuat pembaikian kod, jika perlu, sebelum ia diedarkan.

Kehidupan peribadi

Bill Gates mengahwini bekas pengurus produk di syarikatnya, Melinda French yang berasal dari Dallas, Texas pada 1 Januari, 1994 di Hawaii. Mereka dikurniakan tiga anak, Jennifer Katharine Gates (April 26, 1996), Rory John Gates (Mei 23, 1999) and Phoebe Adele Gates (2002). Ibu Bill Gates, Mary Maxwell meninggal dunia hanya beberapa bulan selepas majlis perkahwinannya. Bapanya, Willian Henry Gates Jr, berkahwin semula dengan pengarah muzium Seattle, Mimi Gardner. Seluruh keluarga, termasuk kakak dan adik perempuan beliau menetap di Seattle.

Apabila diwawancara oleh Wired News pada 12:35 PM Nov. 12, 2002, mengenai harta kekayaan dan masa depan anak-anaknya, beliau menjawab "Saya rasa tidak baik untuk anak-anak membesar dengan mewarisi harta kekayaaan yang berbillion". Tambah Bill Gates lagi, beliau akan memastikan anak-anaknya hidup senang dan dijaga dengan baik. Bill Gates juga berkata, anak-anaknya hanya akan mewarisi USD $10 million seorang.

Rumah beliau yang beralamat di 1835, 73rd Ave NE, Medina, WA St98039-2328, terletak di pinggir tasik Washington yang dipanggil rumah ekologi mengambil masa 7 tahun unutk siap. Rumah yang sebesar 40,000 kaki persegi ini dibina oleh James Cutler bernilai USD $97 juta pada awal pembinaan tetapi kemudiannya melebihi 40% dari harga asal setelah siap sepenuhnya. Jumlah keseluruhan tanah dan rumah sesudah siap ialah USD $125 juta menjadikannya rumah termahal di dunia. Cukai tahunan rumah itu sahaja hampir mencapai USD1 juta.

Antara koleksi antik peribadi milik Bill Gates ialah Codex Leicester, sebuah koleksi penulisan Leonardo da Vinci. Beliau membelinya dengan harga USD $30.8 juta di dalam jualan lelong pada tahun 1994.

E-mail Bill Gates telah diedarkan secara meluas dan pada 2004, beliau menerima lebih kurang 4,000,000 e-mail sehari, yang mana kebanyakannya adalah spam. Microsoft Corporation mempunyai sebuah jabatan yang mana tugas mereka adalah untuk menapis e-mail spam sahaja. Menurut Bill Gates, kebanyakan e-mail spam yang diterimanya ialah e-mail skim cepat kaya atau meminta wang darinya yang kadangkala amat lucu apabila dibaca tetapi selalunya amat menyakitkan hati.


Bill Gates telah menjadi senarai tetap majalah Forbes untuk "400 Orang terkaya di Amerika Syarikat” (dari tahun 1993 sehingga 2006; dan mendapat tempat nombor 1 untuk senarai orang terkaya di dunia dari 1995 sehingga 2007 (kecuali 1997).

Selain dari Microsoft, Bill Gates juga ada membuat pelaburan di dalam syarikat lain. Beliau membuka syarikat Corbis, syarikat imej digital pada tahun 1989. Pada tahun 2004, beliau menjadi pengarah di Berkshire Hathaway, syarikat pelaburan yang diketuai oleh rakannya Warren Buffett.

Menurut senarai Forbes orang-orang paling kaya dalam dunia[5][6]:

  • 1996 - $18.5 billion, #1
  • 1997 - $36.4 billion, #2
  • 1998 - $51.0 billion, #1
  • 1999 - $90.0 billion, #1
  • 2000 - $60.0 billion, #1
  • 2001 - $58.7 billion, #1
  • 2002 - $52.8 billion, #1
  • 2003 - $40.7 billion, #1
  • 2004 - $46.6 billion, #1
  • 2005 - $51.5 billion, #1
  • 2006 - $50.0 billion, #1
  • 2007 - $60.0 billion, #1
  • 2008 - $58.0 billion, #3
Dana Sumbangan dan Kebajikan

Pada tahun 2000, Bill Gates menubuhkan Bill & Melinda Gates Foundation, sebuah yayasan amal bersama isterinya. Yayasan ini memberi dana - dana termasuk biasiswa kolej kepada yang kurang berkemampuan untuk membayar yuran pelajaran, ubat-ubat untuk AIDS, membantu pesakit-pesakit di negara-negara dunia ketiga dan banyak lagi.

Dalam tahun 2000 juga, yayasan ini telah menyumbangkan USD$210 juta kepada Universiti Cambridge di atas nama Gates Cambridge Scholarships. Yayasan Bill & Melinda Gates juga telah menyumbangkan lebih dari USD$7 juta kepada banyak organisasi termasuk United Negro College Fund.

Menurut majalah Forbes keluaran tahun 2004, Bill Gates telah menderma lebih dari USD$29 billion dari tahun 2000 ~ 2004 sahaja.

Salah satu dari minat utama Bill Gates ialah untuk memperbaiki kualiti sekolah-sekolah umum di Amerika Syarikat. Beliau telah memberi banyak sumbangan untuk mencapai matlamat beliau dan juga muncul dalam Oprah Winfrey untuk menekankan issue-isue yang ada di dalam sistem pembelajaran Amerika. Beliau juga muncul di majlis kongres Amerika Syarikat untuk membentangkan issue tersebut.

Anugerah dan Penghormatan

Majalah TIME menamakan Bill Gates sebagai orang nombor 1 dalam 100 yang paling berpengaruh untuk abad ke-20 dan juga pada tahun 2004, 2005 dan 2006. Bill Gates dan Oprah Winfrey adalah 2 orang yang mendapat tempat di dalam keempat-empat senarai tersebut.

Majalah TIME juga menamakan Bill Gates, isterinya Melinda, dan penyanyi utama kumpulan U2, Bono sebagai “Persons of the Year” pada tahun 2005 untuk sumbangan besar yang diberi di dalam misi kemuanusiaan. Pada tahun yang sama, pada bulan Mac, Bill Gates dianugerahkan darjah kesatriaan “Knight Commander of the Order of the British Empire” daripada Ratu Elizabeth II. Pada tahun 2006, beliau dianugerahkan dengan “Premio Príncipe de Asturias en Cooperación Internacional”. Bill Gates juga mendapat tempat ke-8 oleh majalah New Statesman pada tahun 2006 sebagai "Heroes of our time”.

Bill Gates tersenarai di dalam Sunday Times “Power List” pada tahun 1999, sebagai “CEO of the year“ oleh majalah Chief Executive Officers pada tahun 1994, tempat pertama di dalam "Top 50 Cyber Elite" oleh majalah TIME pada tahun 1998, tempat ke-2 di dalam Upside Elite 100 pada tahun 1999 dan disenaraikan oleh The Guardian sebagai "Top 100 influential people in media" pada tahun 2001.

Bill Gates menerima 3 sarjana kedoktoran dari Nyenrode Business Universiteit, Breukelen, Belanda pada tahun 2000, Royal Institute of Technology, Stockholm, Sweden pada tahun 2002 dan Waseda University, Tokyo, Jepun pada tahun 2005. Para entomology menamakan bunga Eristalis gatesi, sebagai penghormatan kepada Bill Gates.

Bill Gates dan Melinda menerima “Prince of Asturias Award” dari International Cooperation pada Mei, 4, 2006, sebagai penghormatan di atas kerja-kerja amal dan sumbangan yang diberikan. Pada November 2006, beliau dan isterinya dianugerahkan dengan “Order of the Aztec Eagle” untuk kerja amal dan sumbangan mereka di dalam kesihatan dan pendidikan sedunia, terutamanya di Mexico untuk program "Un país de lectores".



b) Larry Page dan Sergey Brin (Pengasas Google)



Lawrence "Larry" Page (born March 26, 1973) is an American computer scientist best known as co-founder of Google Inc. Page was born into an academically oriented Jewish family in East Lansing, Michigan. His parents were computer science professors at Michigan State University. During an interview, Page said that "their house was usually a mess, with computers and Popular Science magazines all over the place." His attraction to computers started when he was six years old when he got to "play with the stuff lying around." He became the "first kid in his elementary school to turn in an assignment from a word processor." His older brother also taught him to take things apart, and before long he was taking "everything in his house apart to see how it worked." He said,"From a very early age, I also realized I wanted to invent things. So I became really interested in technology...and business. So probably from when I was 12 I knew I was going to start a company eventually."

Page attended the Okemos Montessori School (now called Radmoor Montessori) in Okemos, Michigan from 1975 to 1979, and graduated from East Lansing High School (1991).[citation needed] He holds a Bachelor of Science degree in computer engineering from the University of Michigan with honors and a Masters degree in Computer Science from Stanford University. While at the University of Michigan, "Page created an inkjet printer made of Lego bricks", (actually a line plotter) served as the president of the HKN,[10] and was a member of the solar car team.

After enrolling for a Ph.D. program in computer science at Stanford University, Larry Page was in search of a dissertation theme and considered exploring the mathematical properties of the World Wide Web, understanding its link structure as a huge graph. His supervisor Terry Winograd encouraged him to pursue this idea, which Page later recalled as "the best advice I ever got". Page then focused on the problem of finding out which web pages link to a given page, considering the number and nature of such backlinks to be valuable information about that page (with the role of citations in academic publishing in mind). In his research project, nicknamed "BackRub", he was soon joined by Sergey Brin, a fellow Stanford Ph.D. student.

John Battelle, co-founder of Wired magazine, wrote of Page that he had reasoned that the "entire Web was loosely based on the premise of citation – after all, what is a link but a citation? If he could divine a method to count and qualify each backlink on the Web, as Page puts it 'the Web would become a more valuable place'." Battelle further described how Page and Brin began working together on the project:

"At the time Page conceived of BackRub, the Web comprised an estimated 10 million documents, with an untold number of links between them. The computing resources required to crawl such a beast were well beyond the usual bounds of a student project. Unaware of exactly what he was getting into, Page began building out his crawler.
"The idea's complexity and scale lured Brin to the job. A polymath who had jumped from project to project without settling on a thesis topic, he found the premise behind BackRub fascinating. "I talked to lots of research groups" around the school, Brin recalls, "and this was the most exciting project, both because it tackled the Web, which represents human knowledge, and because I liked Larry."

Brin and Page originally met in March, 1995, during a spring orientation of new computer science Ph.D. candidates. Brin, who had already been in the program for two years, was assigned to show some students, including Page, around campus, and they later became good friends.

To convert the backlink data gathered by BackRub's web crawler into a measure of importance for a given web page, Brin and Page developed the PageRank algorithm, and realized that it could be used to build a search engine far superior to existing ones. It relied on a new kind of technology which analyzed the relevance of the back links that connected one Web page to another. In August 1996, the initial version of Google was made available, still on the Stanford University Web site.



Sergey Brin (born August 21, 1973) is a Russian-born American computer scientist best known as the co-founder of Google, Inc., the world’s largest Internet company, based on its search engine and online advertising technology.

Brin emigrated to the United States at the age of six. Earning his undergraduate degree at the University of Maryland, he followed in his father's and grandfather's footsteps by studying mathematics, double-majoring in computer science. After graduation, he moved to Stanford to acquire a Ph.D in computer science. There he met Larry Page, whom he quickly befriended. They crammed their dormitory room with inexpensive computers and applied Brin’s data mining system to build a superior search engine. The program became popular at Stanford and they suspended their Ph.D studies to start up Google in a rented garage.

The Economist magazine referred to Brin as an "Enlightenment Man", and someone who believes that "knowledge is always good, and certainly always better than ignorance", a philosophy which is summed up by Google’s motto of making all the world’s information "universally accessible and useful" and "Don't be evil".

Sergey Brin (Russian: Сергей Брин) was born in Moscow, in the Soviet Union, to Russian Jewish parents, the son of Michael Brin and Eugenia Brin, both graduates of Moscow State University. His father is a mathematics professor at the University of Maryland, and his mother is a research scientist at NASA's Goddard Space Flight Center.

In 1979, when Brin was six, his family felt compelled to emigrate to the United States. In an interview with Mark Malseed, author of The Google Story, Sergey's father explains how he was "forced to abandon his dream of becoming an astronomer even before he reached college. Officially, anti-Semitism didn't exist in the U.S.S.R. but, in reality, Communist Party heads barred Jews from upper professional ranks by denying them entry to universities. Jews were excluded from the physics departments, in particular..." Michael Brin therefore changed his major to mathematics where he received nearly straight A's. However, he said, "Nobody would even consider me for graduate school because I was Jewish." The Brin family lived in a small, three-room, 30 square meter (350 square foot) apartment in central Moscow, which they also shared with Sergey's paternal grandmother. Sergey told Malseed, "I've known for a long time that my father wasn't able to pursue the career he wanted", but Sergey only picked up the details years later after they had settled in America. He learned how, in 1977, after his father returned from a mathematics conference in Warsaw, Poland, he announced that it was time for the family to emigrate. "We cannot stay here any more", he told his wife and mother. At the conference, he was able to "mingle freely with colleagues from the United States, France, England and Germany, and discovered that his intellectual brethren in the West were 'not monsters.'" He added, "I was the only one in the family who decided it was really important to leave..."

Sergey's mother was less willing to leave their home in Moscow, where they had spent their entire lives. Malseed writes, "For Genia, the decision ultimately came down to Sergey. While her husband admits he was thinking as much about his own future as his son's, for her, 'it was 80/20' about Sergey." They formally applied for their exit visa in September 1978, and as a result his father "was promptly fired". For related reasons, his mother also had to leave her job. For the next eight months, without any steady income, they were forced to take on temporary jobs as they waited, not knowing whether their application would be granted. During this time his parents shared responsibility for looking after him and his father taught himself computer programming. In May 1979, they were granted their official exit visas and were allowed to leave the country.

At an interview in October, 2000, Brin said, "I know the hard times that my parents went through there, and am very thankful that I was brought to the States." A decade earlier, in the summer of 1990, a few weeks before his 17th birthday, his father led a group of gifted high school math students, including Sergey, on a two-week exchange program to the Soviet Union. "As Sergey recalls, the trip awakened his childhood fear of authority" and he remembers that his first "impulse on confronting Soviet oppression had been to throw pebbles at a police car." Malseed adds, "On the second day of the trip, while the group toured a sanitarium in the countryside near Moscow, Sergey took his father aside, looked him in the eye and said, 'Thank you for taking us all out of Russia.'"


c) Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz dan Chris Hughes (Pengasas Facebook)


Facebook adalah sebuah laman sosial yang dipelopori pada tahun 2006 oleh seorang mahasiswa Harvard yang bernama Mark Zuckerberg. Mark Elliot Zuckerberg atau Mark Zuckerberg lahir lahir pada 14 Mei 1984 di Dobbs Ferry, Westchester County, New York, Amerika Syarikat (AS).

Idea ini bermula ketika dia bersekolah di Exeter High School, New Hampshire. Ketika itulah dia berkenalan dengan Adam D’Angelo. Zuckerberg memasuki Harvard University, pada awalnya Zuckerberg membuat program Coursematch. Projek selanjutnya membuat facemash.com. Lewat situs ini para pengunjung bisa memberi stempel “keren” atau “jelek” foto seorang siswa, dan membuat Zuckerberg dipanggil oleh Badan Administrasi Universitas Harvard karena dianggap membobol sistem keamanan komputer kampus, melanggar peraturan privasi di internet, dan melanggar hak cipta.
Oleh karena itu ia mebuat Facebook dan diluncurkannya pada tahun 2004. Dalam waktu singkat duapertiga mahasiswa Harvard jadi pengguna Facebook. Teman sekamarnya, Dustin Moskovitz dan Chris Hugh, dberhasil mengembangkan sayap ke Universitas Stanford, Columbia, Yale, Ivy College, dan beberapa sekolah lainnya di wilayah Boston. Dalam waktu singkat, mereka meluncurkan Facebook ke 30 sekolah.
Zuckerberg bersama Moskovitz dan beberapa teman lain pindah ke Palo Alto, California, liburan musim panas 2004 menyewa rumah kecil buat kantor. Oleh karena ingin mengerjakan Facebook dengan serius mereka meninggalkan Harvard. Di kantornya itulah Zuckerberg bertemu Peter Thiel, pendiri Paypal, yang ngasih dana segar sebesar US$ 500.000 ,merupakan investor pertama mereka sehingga mereka bisa pindah ke kantor yang lebih besar di di Universitas Avenue yang dinamai sebagai kantor “Kampus Urban”
Pada 23 Agustus 2005 Zuckerberg membeli domain facebook.com dari Aboutface Corporation senilai US$ 200.000 atau sekitar Rp 1,86 miliar. Pada 2 September 2005, Zuckerberg meluncurkan situs Facebook khusus untuk anak-anak sekolah menengah atas. Hanya dalam waktu 15 hari sejak peluncurannya, sebagian besar sekolah di AS sudah menjadi anggotanya. pada akhir tahun 2005, Facebook telah mencakup sekitar 2.000 kampus dan 25.000 sekolah menengah atas di AS, Kanada, Inggris, Meksiko, Puerto Riko, Australia, Selandia Baru, dan Irlandia.
Pada 27 Februari 2006, dia mulai mengizinkan para mahasiswa yang menjadi pengguna situs ini untuk menambahkan siswa-siswa SMA sebagai temannya. BusinessWeek, melansir kabar bahwa Zuckerberg tengah bernegosiasi dengan calon pembeli potensial Facebook. Tapi, akhirnya, dia menolak tawaran yang disebut-sebut bernilai US$ 750 juta atau sekitar Rp 6,97 triliun. Pasalnya, Zuckerberg menganggap harga itu terlalu murah. Saat itu, dia memperkirakan nilai Facebook US$ 2 miliar.
Pada April 2006, investor pertama situs ini, yaitu Peter Thiel, Greylock Partners, dan Meritech Capital Partners, menambah investasi di Facebook dengan menyetorkan dana US$ 25 juta. Facebook pun masuk ke India melalui Institut Teknologi India dan Institut Manajemen India.
Dia juga memberikan fasilitas Facebook Notes. Fitur baru ini merupakan fitur blogging yang memungkinkan pengguna memberikan tagging, memasukkan gambar, dan fitur-fitur lainnya. Selain itu, pengguna bisa mengimpor blog dari situs Xanga, LiveJournal, Blogger, dan situs blogging lainnya. Berkat fitur baru tersebut, pembaca bisa memberikan komentar terhadap tulisan yang dimuat pengguna Facebook. September 2006, Zuckerberg membuka layanan Facebook bagi semua pengguna internet. Namun, langkah ini justru menuai protes dari para pengguna dan pelanggan setianya. Alhasil, dua minggu berselang Facebook terpaksa membenahi layanan baru itu dengan membuka pendaftaran bagi pengguna internet yang mempunyai alamat surat atau e-mail yang jelas.
Peter Thiel, memprediksi pendapatan situs ini pada 2015 nanti bisa mencapai US$ 1 miliar. Nah, pada saat itu, nilai perusahaan pun bakal ikut meroket menjadi sekitar US$ 8 miliar. Ada juga iklan baris gratis di Facebook. Fitur yang diberi nama Facebook Marketplace ini diluncurkan pada 14 Mei 2007. Layanan baru ini pun langsung menjadi pesaing perusahaan-perusahaan online lain. Craigslist yang sudah lebih dulu menempatkan iklan baris di situsnya. Bisnis Zuckerberg pun kian mengalir lancar. Bahkan, Apple rela memperpanjang kerja sama dengan Facebook untuk memajang contoh musik iTunes.
Facebook membeli perusahaan Parakey Inc., dari Blake Ross dan Joe Hewitt, pada Juli 2007. Parakey adalah produsen aplikasi komputer yang mempermudah transfer data berupa tulisan, gambar, dan video ke sebuah situs di internet. Bill Gates, pada Oktober 2007 membeli 1,6% saham Facebook seharga US$ 240 juta. Pasalnya, Zuckerberg tidak berniat menjual semua saham Facebook sekaligus. Alasannya sederhana dan sungguh mulia, dia ingin Facebook tetap independen.
Pada 7 November 2007, situs ini meluncurkan layanan terbaru berupa pemasangan iklan dengan sistem yang disebut Facebook Beacon. Triliuner Hongkong, Li Ka-shing, tertarik untuk menanamkan duit senilai US$ 60 juta di Facebook pada 30 November 2007.
Sekarang jumlah pegawainya sendiri telah mencapai 400 orang. Namun, Facebook adalah perusahaan unik. para eksekutif dan petingginya masih berusia muda, antara 24 tahun-37 tahun. Markas besar Facebook lebih mirip asrama mahasiswa. Para pegawai, yang setiap hari mendapat jatah makan gratis, bekerja sambil melakukan kegiatan favoritnya. Ada yang bermain gitar, bersepeda, main pesawat kontrol, atau bergoyang ditemani musik racikan seorang disc jockey (DJ). Mereka juga tak perlu berpakaian rapi. Celana pendek dan sandal jepit adalah kostum favorit mereka di kantor. Zuckerberg mengaku ogah suasana kantor yang terlalu formal.
Meski sudah mampu menghimpun harta kekayaan hingga US$ 3 miliar atau sekitar Rp 27,9 triliun Zuckerberg tetap tampil apa adanya, seperti pemuda kebanyakan yang menggemari pakaian santai.

d) Stephen Gary "Woz" Wozniak, Steve Jobs dan Ronald Wayne (Pengasas Apple Computer)

Stephan Gary "Woz" Wozniak

Stephan Gary "Woz" Wozniak (lahir 23 Ogos 1950) ialah jurutera komputer Amerika Syarikat serta pengasas Apple Computer (kini Apple Inc.), bersama-sama dengan Steve Jobs. Rekaan dan mesin-mesinnya telah diberikan penghargaan kerana banyak menyumbangkan kepada revolusi komputer peribadi pada dekad 1970-an. Wozniak mencipta komputer Apple I dan Apple II|Apple II pada pertengahan 1970-an, dengan Apple II mencapai kepopularan yang besar dan merupakan salah satu komputer peribadi yang terlaris pada dekad 1970-an dan awal 1980-an.

Wozniak yang berketurunan orang Ukraine mempunyai banyak nama samaran, termasuk "Si Woz", "Tokoh Pintar dari Woz" (Wizard of Woz), dan "iWoz" (permainan kata berdasarkan iPod). "WoZ" (singkatan untuk "Wheels of Zeus") juga merupakan nama syarikat yang diasaskan oleh Wozniak. Wozniak dikenali untuk sifat introvertnya dan berasa bahawa status kemasyhurannya agak menjengkelkan. Wozniak juga dikenali sebagai "Steven Lain" (Other Steve) dari Apple Computer, dengan Steve yang lebih terkenal merupakan Steve Jobs, pengasas bersama serta Ketua Pegawai Eksekutif kini. Untuk membezakannya daripada Steve Jobs, beliau dirujuk sebagai "Woz" walaupun kedua-dua mereka itu mempunyai nama pertama yang sama.

Asal Usul Apple

Dilahirkan di San Jose, California, Amerika Syarikat, Wozniak menjadi kawan kepada Steve Jobs pada 1970, apabila Job menyertai syarikatnya sebagai pekerja musim panas. Sewaktu itu, beliau sedang mengerjakan komputer rangka utama.Menurut autobiografi Wozniak, iWoz, Jobs mempunyai gagasan untuk menjual komputer sebagai suatu papan PC yang pasang siap. Pada mula-mulanya, Wozniak ragu-ragu terhadap gagasan itu tetapi kemudian diyakinkan oleh Jobs bahawa walau jika mereka gagal, setidak-tidaknya mereka dapat berkata kepada cucu mereka bahawa mereka pernah memiliki syarikat sendiri. Mereka bersama-sama menjadi sesetengah harta benda mereka (misalnya Wozniak menjual alat kira saintifik HP manakala Jobs menjual van Volkswagennya) dan mengumpulkan USD$1,300. Mereka memasang prototaip yang pertama di bilik tidur Jobs dan kemudian, apabila tiadanya ruang lagi, di garaj Jobs. Apartmen Wozniak di San Jose juga dipenuhi dengan monitor, peranti elektronik. Wozniak membangunkan sesetengah permainan komputer yang serupa dengan SuperPong tetapi mempunyai suara latar yang mengikut kerlipan skrin. Wozniak seringnya membawa peranti elektronik bersama-samanya dan menghibur tetamu parti dengan peranti baharunya.

Pada 1975, Wozniak menarik diri dari University of California, Berkeley (beliau kembali untuk menghabiskan kursus kejuruteraan elektrik dan sains komputernya (EECS) lalu memperoleh ijazah Sarjana Muda Sains pada 1986 di bawah nama samaran Steve Gary) dan mencipta sebuah komputer yang akhirnya membawanya kepada kemasyhuran. Bagaimanapun, beliau sebenarnya hanya ingin mengagumi anggota Kelab Komputer Homebrew, sekumpulan peminat elektronik tempatan yang berpusat di Palo Alto.

Pengasasan Apple Computer

Pada 1 April 1976, Jobs dan Wozniak mengasaskan Apple Computer. Wozniak meletakkan jawatannya di Hewlett-Packard dan menjadi naib presiden penyelidikan dan pembangunan di Apple. Keluaran pertama mereka, komputer Apple I menyerupai Altair 8800, komputer peribadi pertama yang berjaya dalam pasaran, kecuali ia tidak menyediakan kemudahan untuk kad tambah dalaman. Dengan menambah kad ini, komputer Altair dapat disambungkan kepada terminal komputer dan diaturcarakan dalam bahasa pengaturcaraan BASIC. Apple I tidak melebihi sebuah mesin peminat dengan mikropemproses (MOS 6502) berharga AS$25 pada papan litar tunggal yang memiliki 256 bait ROM, 4 Kb atau 8 Kb RAM, serta pengawal paparan 40 aksara x 24 baris. Ia tidak mempunyai selongsong, bekalan kuasa, papan kekunci, atau monitor yang perlu dibekalkan sendiri oleh pengguna. Apple I dijual pada harga AS$666.66. (Wozniak kemudian mengatakan bahawa beliau tidak tahu tentang keberkaitan antara angka harga itu dengan lambang hantu yang diperikan di dalam kitab Bible lalu mengatakan bahawa beliau hanya "suka akan angka berulangan". Harga itu merupakan harga AS$500 campur tokokan sebanyak 33%.) Jobs dan Wozniak menjual 100 buah komputer yang pertama kepada Paul Terrell yang baru sahaja membuka kedai komputernya, Byte Shop, di Mountain View, California. Terrell hanya membeli papan litar Apple I dan perlu sendiri membekalkan papan kekunci, monitor, dan pengubah, sehinggalah serongsong komputer.

Wozniak kini dapat menumpukan sepenuh masanya untuk memperbaik kelemahan Apple I dan menambahkan kefungsian baharu. Reka bentuknya yang baharu mengekalkan ciri komputernya yang paling penting, iaitu kesederhanaan dan kebolehgunaan. Wozniak memperkenalkan grafik leraian tinggi dalam komputer Apple II. Komputernya kini bukan sahaja dapat memaparkan aksara, tetapi juga gambar: "Saya masukkan peleraian tinggi. Ia hanya perlukan dua cip. Saya tak tahu adakah orang yang mahu gunakannya."

Menjelang 1978, Wozniak juga siap mereka bentuk pengawal pemacu cakera liut yang murah. Beliau dan Randy Wigginton kemudian menulis sebuah sistem pengendalian cakera dan sistem fail yang sederhana lalu mengikat kontrak dengan Shepardson Microsystems untuk membina antara muka garis perintah bagi sistem pengendalian cakera itu. Selain daripada mereka bentuk perkakasan, Wozniak juga menulis kebanyakan daripada perisian awal yang dibekalkan bersama-sama Apple. Antaranya, beliau menulis:

Pada 1980, syarikat Apple Computer diapungkan menjadi sebuah syarikat awam dan dengan itu, menyebabkan Jobs dan Wozniak menjadi jutawan berkali ganda. Bagaimanapun, Jobs enggan menawarkan opsyen saham kepada pekerja dan oleh itu, Wozniak memutuskan untuk mengongsikan sebahagian saham pengasasnya dengan pasukan pekerja, baik secara percuma mahupun pada diskaun yang tinggi. Perbuatan Wozniak ini kini digelar sebagai "Rancangan Woz".[3]

Nahas Pesawat

Pada Februari 1981, Wozniak terhempas bersama pesawatnya, Beechcraft Bonanza, ketika berlepas dari Santa Cruz Sky Park. Siasatan NTSB mendedahkan bahawa Wozniak tidak memiliki pengesahan "prestasi tinggi" (dan oleh itu, menyebabkan beliau tidak memenuhi syarat untuk memandu pesawat) serta juga tidak mempunyai "pengetahuan yang mencukupi berkenaan pesawat itu." Punca nahas ditetapkan sebagai berlepas naik pramatang, disusuli keadaan pegun sebelum merempuh benteng setinggi 12 kaki. Akibat kemalangan itu, Wozniak mengalami amnesia retrogred serta juga amnesia anterogred sementara.

Wozniak langsung tidak dapat mengingat kembali mengenai kemalangan itu dan buat beberapa lama, juga tidak tahu bahawa beliau terbabit dalam nahas tersebut. Beliau juga tidak mengingati mengenai kemasukannya ke hospital atau perkara-perkara yang dilakukannya sejak beliau keluar dari hospital. Bagaimanapun, Wozniak dapat melakukan rutin hariannya seperti biasa (kecuali memandu pesawat). Sungguhpun demikian, beliau kadang-kala masuk ke dalam bilik dan terlupa tujuannya berbuat demikian. Wozniak juga tidak dapat mengingati hari itu hari apa. Misalnya, beliau akan pergi kerja pada hari Ahad atau tinggal di rumah pada hari Rabu kerana salah menganggap hari itu hari minggu. Wozniak kemudian mula mencantum apa yang dikatakan oleh orang lain lalu bertanyakan teman wanitanya, Candice Clark (seorang pekerja Apple yang awal yang bekerja di dalam bahagian perakaunan), sama ada beliau terlibat dalam sebarang kemalangan. Apabila Clark menceritakan kejadian itu, ingatan jangka pendeknya dipulihkan. Wozniak juga menghargai permainan komputer Apple II kerana membantu memulihkan ingatannya. Wozniak dan Clark kemudian bertunang pada tahun itu.


Mengakhiri Pekerjaan dengan Apple

Wozniak tidak segera kembali bekerja dengan Apple selepas sembuh daripada kemalangan tersebut. Sebaliknya, beliau mengahwini Clark dan kembali ke University of California, Berkeley dengan menggunakan nama "Rocky Raccoon Clark" ("Rocky" merupakan nama anjingnya, manakala "Clark" ialah nama keluarga isterinya sebelum berkahwin) lalu mendapatkan ijazah sarjana mudanya pada 1986. Pada Mei 1982 dan 1983, Wozniak turut membiayai dua Perayaan US bagi meraikan pengembangan teknologi; kesudahannya perayaan itu menjadi sebuah pameran teknologi dan perayaan rock yang terdiri daripada segabungan muzik, komputer, televisyen, dan manusia.

Pada 1983, Wozniak memutuskan untuk kembali kepada pembangunan keluaran Apple, tetapi beliau tidak mahu peranan yang melebihi kerja jurutera dan faktor motivasi kepada tenaga kerja Apple.

Wozniak mengakhiri kerja penuh masanya dengan Apple secara kekal pada 6 Februari 1987, dua belas tahun selepas mengasaskan syarikat itu. Beliau masih kekal sebagai seorang pekerja (dan menerima gaji) dan pemegang saham Apple. Wozniak juga memelihara hubungannya dengan Steve Jobs.


Steven Paul Jobs

Steven Paul Jobs (lahir pada 24 Februari, 1955) adalah CEO Apple Computer. Jobs membantu mempopularkan konsep komputer rumah melalui Apple II, dan merupakan di antara orang yang pertama menyedari potensi perdagangan Antara muka pengguna grafik (GUI) dan tetikus. Beliau menyelia integrasi teknologi-teknologi berkenaan ke dalam Apple Macintosh. Beliau turut mengetuai Apple Computer bagi perkembangan mendadak iPod.

Jobs juga merupakan pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Pixar Animation Studios, satu syarikat penerbitan bebas yang telah menerbitkan banyak filem-filem animasi seperti The Incredibles dan Toy Story. The Walt Disney Company telah bersetuju untuk membeli Pixar sebanyak ASD$7.4 bilion dalam bentuk stok, perjanjian yang dijangka ditandatangani pada musim panas 2006. Urus niaga ini akan menjadikan Jobs seorang pemegang saham terbesar dalam Disney dan beliau akan diberikan satu tempat dalam lembaga pengarah syarikat.

Steve Jobs dilahirkan di luar nikah di San Francisco, California oleh Joanne Carole Schieble, ibunya yang merupakan warganegara Amerika Syarikat, dan Abdulfattah John Jandali, bapanya yang berkebangsaan Syria, dengan kedua-dua mereka itu merupakan penuntut siswazah ketika itu. Bapanya kemudian menjadi profesor sains politik. Seminggu selepas kelahirannya, Jobs diserahkan sebagai anak angkat kepada Paul dan Clara (née Hagopian) Jobs dari Mountain View, Kaunti Santa Clara, California. Mereka memberinya nama Steven Paul Jobs.

Ibu bapa kandungnya kemudian berkahwin dan melahirkan adik perempuan Jobs, iaitu penulis novel Mona Simpson, yang Jobs tidak pernah bertemu sehingga mereka dewasa. Bagaimanapun, perkahwinan ibu bapa kandungnya berakhir dengan penceraian beberapa tahun kemudian. Job tidak suka mendengar Paul dan Clara Jobs digelar "ibu bapa angkat" dan merujuk kepada mereka sebagai ibu bapanya yang tunggal.

Jobs belajar di Sekolah Menengah Cupertino dan kemudiannya di Sekolah Tinggi Homestead di Cupertino, California, dan seringnya menyertai syarahan-syarahan selepas waktu sekolah di Syarikat Hewlett-Packard di Palo Alto, California. Tidak lama kemudian, beliau diupah oleh Steve Wozniak sebagai pekerja musim panas. Pada tahun 1972, Jobs tamat sekolah tingginya dan mendaftarkan masuk ke Kolej Reed di Portland, Oregon. Walaupun beliau tercicir selepas hanya satu semester, beliau masih meneruskan kelas-kelas audit seperti seni khat di Reed. "Jika saya tidak meneruskan kursus tunggal itu semasa di kolej, Mac tidak akan mempunyai berbagai-bagai muka taip atau fon teruang mengikut kadar," beliau berkata.

Pada musim luruh tahun 1974, Jobs kembali ke California dan mula menyertai perjumpaan-perjumpaan Kelab Komputer Homebrew dengan Steve Wozniak. Beliau bekerja sebagai juruteknik di Atari, sebuah pengilang untuk permainan video yang popular, dengan tujuan utama untuk menyimpan wang yang mencukupi supaya dapat ke India untuk mencari ketenangan rohaniah. Semasa dekad 1960-an, wisel yang terkandung di dalam setiap kotak bijirin sarapan Cap'n Crunch didapati oleh para pemphreak telefon (dan dipopularkan oleh John Draper) bahawa ia boleh mengeluarkan semula nada penyeliaan 2600 Hz yang digunakan oleh sistem telefon jarak panjang AT&T jika separuh wisel itu dilekatkan dengan pita perekat. Selepas membaca tentang perkara itu dan berjumpa dengan John Draper kemudian, Jobs dan Wozniak memulakan sebuah perniagaan yang tidak lama wujud pada tahun 1974 untuk membina "kotak biru" yang membenarkan panggilan jarak panjang percuma yang haram.

Jobs kemudian mengembara secara menumpang ke seluruh India bersama-sama Daniel Kottke, kawannya daripada Kolej Reed (yang kemudiannya menjadi pekerja Apple yang pertama), untuk mencari kesedaran falsafah. Beliau kembali dengan berpakaian India tradisional serta kepala tercukur. Jobs kemudian kembali ke pekerjaannya di Atari dan ditugasi untuk mencipta sebuah papan litar untuk permainan Breakout.

Menurut Nolan Bushnell, pengasas Atari, Atari ketika itu sedang menawarkan AS$100 bagi setiap cip yang dikurangkan dalam mesin permainan. Jobs tidak mempunyai sebarang minat atau pengetahuan tentang reka bentuk papan litar dan membuat perjanjian dengan Wozniak bahawa beliau akan membahagikan bonusnya dengan sama rata jika Wozniak dapat mengurangkan bilangan cip tersebut. Yang sungguh menghairankan Atari, Wozniak mengurangkan 50 cip melalui sebuah reka bentuk yang sangat ketat sehingga tidak dapat dikilangkan dengan rangkaian pemasangan. Pada masa itu, Jobs memberitahu Wozniak bahawa Atari hanya membayarnya AS$700 (sedangkan yang dibayar ialah AS$5,000) dan oleh itu, bahagian Wozniak adalah AS$350.

0 comments

Post a Comment