TUGASAN 1 DAN 2 : KAJIAN KEPUSTAKAAN

Posted by Emi Suzira binti Zainuddin Monday, January 11, 2010

i) 1 jurnal berkaitan dengan tajuk minggu ini


Tajuk Jurnal :

AN ASSESSMENT OF THE EFFICIENCY OF USING COMPUTERIASED
LEARNING FOR FACULTY PROFICIENCY TRAINING

Penulis :

KING-DOW SU, CHING-WEN LIN AND YU-MIN CHANG
De Lin Institute of Technology, Taipei, Taiwan, R.O. C.


Int'l J of Instructional Media Vol. 35(4), 2008


Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kemahiran pembelajaran yang menggunakan animasi komputer, arkib digital, buletin powerpoint dan perisian e-Plus sebagai pengajaran teknologi multimedia dalam proses pembelajaran. Kajian ini juga dibahagikan kepada dua bahagian. Cubaanbahagian pertama akan menganalisa latar belakang varians dimana mempunyai bahagian dalam kursus teknologi multimedia. Bahagian yang kedua adalah membuat penilaian mengenai tingkahlaju pembelajaran yang merangkumi tiga aspek iaitu keputusan pembelajaran, kandungan pembelajaran dan motivasi pembelajaran. Keputusan kajian menunjukan terdapat empat kelebihan iaitu dalam persekitaran pembelajaran multimedia, guru mempunyai pandangan pembelajaran yang positif yang berkenaan dengan pembelajaran yang berkaitan, guru mengambil berat tentang kepentingan selepas mendapat faedah dalam pembelajaran komputer, ia amat berguna untuk guru untuk menggunakan literasi animasi dan pada akhir kajian, diharapkan pembelajaran multimedia akan menghasilkan pembelajaran yang efektif.



Techniques for Mass Trainingin Basic Computer Skills
JIM D. MITCHELL
JOSHUA YEIDEL
Computing Service Center
Washington State University
Pullman, Washington 99164-1220


Kumpulan perkhidmatan pengguna dengan pusat pengkomputeran universiti menghadapi satu latihan yang mencabar kerana pengkomputeran mula ada untuk bilangan pelajar lebih besar lagi. Dalam kebanyakan institusi, kelas yang lebih besar untuk latihan komputer menjadi satu keperluan. Di Washington State University (WSU), saiz kelas kita telah dibesarkan dari maksimum 12 pelajar kepada maksimum 250 orang pelajar dalam empat tahun. Kelas lebih besar dan baru diperlukan untuk meningkatkan teknik-teknik latihan. Kertas ini membentangkan beberapa teknik yang pernah berjaya dipraktikkan di Washington State University untuk kelas sehingga 250 orang pelajar.



Computer Training for
English-as-a-Second-Language Speakers
Helen Potocki Lisser, Technical Writer


Latihan di Bar Ban University diusahalan dengan cara melakukan kelas komputer peribadi di IBM dan terminal IBM dan dengan menggunakan IBM 4381 dan 3081 di pusat komputer. Semua kursus dan dokumentasi yang berkaitan diberikan dibawah naungan pusat komputer yang tidak dikenakan bayaran. Pada dasarnya ia menggalakkan supaya menyediakan pengguna masyarakat dan menggalakkan penggunaan komputer secara maksimum untuk keperluan akademik dan pentadbiran. Ia adalah kepentingan untuk membiasakan seperti kebanyakan pengguna dengan alat yang berkuasa dimana perlu untuk meningkatkan kefahaman. Penekanan kajian ini akan menggunakn dua kaedah iaitu dengan cara pusat komputer. Walaupun demikian, seperti yang disebut harus dibentuk dan kandungan kelas latihan komputer peribadi. Kepopularannya meningkat dimana pengajaran dengan pusat komputer, dimana majoriti pengguna berminat dalam memelihara kerja mereka pada komputer.


Computer Training And User Support In Higher Education:
Small Staff—Big Demands

Kay McClintock

Karen Boland

Kajian ini menerangkan bagaimana sekumpulan kecil kakitangan boleh melatih dengan berkesan dan menyokong 700 kakitangan (fakulti, kakitangan dan pentadbir) dan seramai 3000 pelajar dengan sokongan aplikasi perisian. Tugasan latihan komputer dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan kakitangan pentadbiran, yang diajar oleh pengaturcara daripada MIS dan selebihnya untuk ahli akademik, termasuk fakulti dan pelajar, yang diajar oleh jurulatih bertauliah. Kakitangan pentadbiran baru dikehendaki untuk menghadiri latihan selama seminggu yang akan dijalankan untuk mempersembahkan tugasan pada komputer. Dengan menggunakan kepakaran, kumpulan kakitangan tersebut akan dapat menghasilkan yang terbaik dalam melakukan latihan kepada sesiapa sahaja.

ii) Buku yang berkaitan dengan tajuk ini


Tajuk Buku : Ten Steps to Complex Learning (2007)

Penulis : Jeroen J.G Van Merrienboer dan Paul A.Kirschner


Buku ini mengandungi tiga bahagian yang merangkumi bahagian I iaitu Pengenalan, bahagian II menerangkan mengenai 10 langkah pembelajaran kompleks dan bahagian III pula menerangkan mengenai Aplikasi pembelajaran kompleks. Bahagian ini menerangkan megenai pembelajaran kompleks yang melibatkan integrasi antara pengetahuan, urutan tugas kelas, menentukan objektif pembelajaran, merekabentuk maklumat yang berguna, menganalisis maklumat kognitif, menganalisis model mental, merekabentuk maklumat mengikut prosedur, peraturan kognitif, menganalisis pengetahuan sebelum dan selepas dan merekabentuk latihan tugasan.

0 comments

Post a Comment