i) 1 jurnal berkaitan dengan tajuk minggu ini
AN ASSESSMENT OF THE EFFICIENCY OF USING COMPUTERIASED
LEARNING FOR FACULTY PROFICIENCY TRAINING
KING-DOW SU, CHING-WEN LIN AND YU-MIN CHANG
De Lin Institute of Technology, Taipei, Taiwan, R.O. C.
Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kemahiran pembelajaran yang menggunakan animasi komputer, arkib digital, buletin powerpoint dan perisian e-Plus sebagai pengajaran teknologi multimedia dalam proses pembelajaran. Kajian ini juga dibahagikan kepada dua bahagian. Cubaanbahagian pertama akan menganalisa latar belakang varians dimana mempunyai bahagian dalam kursus teknologi multimedia. Bahagian yang kedua adalah membuat penilaian mengenai tingkahlaju pembelajaran yang merangkumi tiga aspek iaitu keputusan pembelajaran, kandungan pembelajaran dan motivasi pembelajaran. Keputusan kajian menunjukan terdapat empat kelebihan iaitu dalam persekitaran pembelajaran multimedia, guru mempunyai pandangan pembelajaran yang positif yang berkenaan dengan pembelajaran yang berkaitan, guru mengambil berat tentang kepentingan selepas mendapat faedah dalam pembelajaran komputer, ia amat berguna untuk guru untuk menggunakan literasi animasi dan pada akhir kajian, diharapkan pembelajaran multimedia akan menghasilkan pembelajaran yang efektif.
Techniques for Mass Trainingin Basic Computer Skills
JIM D. MITCHELL
JOSHUA YEIDEL
Computing Service Center
Washington State University
Pullman, Washington 99164-1220
Kumpulan perkhidmatan pengguna dengan pusat pengkomputeran universiti menghadapi satu latihan yang mencabar kerana pengkomputeran mula ada untuk bilangan pelajar lebih besar lagi. Dalam kebanyakan institusi, kelas yang lebih besar untuk latihan komputer menjadi satu keperluan. Di Washington State University (WSU), saiz kelas kita telah dibesarkan dari maksimum 12 pelajar kepada maksimum 250 orang pelajar dalam empat tahun. Kelas lebih besar dan baru diperlukan untuk meningkatkan teknik-teknik latihan. Kertas ini membentangkan beberapa teknik yang pernah berjaya dipraktikkan di Washington State University untuk kelas sehingga 250 orang pelajar.
Computer Training for
English-as-a-Second-Language Speakers
Helen Potocki Lisser, Technical Writer
Computer Training And User Support In Higher Education: Small Staff—Big Demands
Kay McClintock
Karen Boland
Kajian ini menerangkan bagaimana sekumpulan kecil kakitangan boleh melatih dengan berkesan dan menyokong 700 kakitangan (fakulti, kakitangan dan pentadbir) dan seramai 3000 pelajar dengan sokongan aplikasi perisian. Tugasan latihan komputer dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan kakitangan pentadbiran, yang diajar oleh pengaturcara daripada MIS dan selebihnya untuk ahli akademik, termasuk fakulti dan pelajar, yang diajar oleh jurulatih bertauliah. Kakitangan pentadbiran baru dikehendaki untuk menghadiri latihan selama seminggu yang akan dijalankan untuk mempersembahkan tugasan pada komputer. Dengan menggunakan kepakaran, kumpulan kakitangan tersebut akan dapat menghasilkan yang terbaik dalam melakukan latihan kepada sesiapa sahaja.
Penulis : Jeroen J.G Van Merrienboer dan Paul A.Kirschner
0 comments